Les 6: Eet niks te veel

Deze les laat leerlingen zien hoe ze letten op toegevoegd suiker, zout en vet in basisvoedingsmiddelen én extra’s.

Basisvoedingsmiddelen staan in de Schijf van Vijf, zoals groente, fruit, brood, rijst, halvarine, melk, vlees, vleesvervangers en water. Extra’s staan niet in de Schijf van Vijf, bijvoorbeeld chocola, koekjes, frisdranken, ijs, chips en snoep. 

Aan het einde van deze les weten de leerlingen:

  • Het belang van maximaal 7 keer eten en drinken per dag.
  • Dat ze snel te veel energie (kilocalorieën) binnenkrijgen als ze veel voedingsmiddelen buiten de Schijf van Vijf eten.
  • Hoeveel voedingsmiddelen buiten de Schijf van Vijf ze maximaal kunnen eten en dat ze beter kunnen kiezen voor voedingsmiddelen uit de Schijf van Vijf.
  • Waar ze op kunnen letten bij het kiezen voor voedingsmiddelen buiten de Schijf van Vijf.
  • Waarom ze moeten letten op toegevoegd suiker, zout en verzadigd vet 
  • Wat toegevoegd suiker is en waar het in zit.
  • Waarom te veel zout niet goed is.
  • Hoe ze letten op verzadigd vet.

Vragen 
De les bestaat uit 14 stukjes tekst met bijbehorende meerkeuzevraag of opdracht. Opdracht in deze les is:

  • Het kiezen van het gezondste product uit steeds 2 opties. 

 

wwje-les-6

 

Naar les 7